lørdag 27. august 2011

Skal jeg virkelig ha høreapparat?

Det er åpenbart at det å skulle få høreapparat for første gang eller å få nye høreapparat er noe mange mener mangt om. Ofte eller skal man si alltid er det et nødvendig onde. Konklusjonen har presset seg fram og er meget ofte påskyndet av pårørende. Man må veien innom fastlegen som peker i den retningen han finner for godt. Offentlig eller privat.

Hva kan man så forvente seg? Tanken bak bloggen er bl.a. å bygge bro i mellom forventninger og hva man bør kunne forvente seg. Praksisen varierer og det er per i dag ingen nasjonale retningslinjer eller konkrete krav til hvorvidt NAV godkjenner en søknad om høreapparat. Alt som trenges er et stempel av den rette typen uten at jeg går mer inn på dette nå.

Uansett hvordan den som tilpasser høreapparat går fram har man en tilmålt tid. Hvordan man bruker denne tiden er essensielle for et godt resultat. I møtet med spesialisthelsetjensten er oppgavene fordelt mellom lege og audiograf. Legens jobb er å påse at det ikke ligger noe medisinsk bak hørselstapet. Enten har det kommet av naturlig årsaker, eller så må rett diagnose settes. Forvent her å få en god forklaring på ditt hørselstap. Audiografen er per definisjon legens assistent og forlengende arm. Hans jobb er selve hørselstesting. I praksis er han utdannet i alle aspekt av lyd og hørsel. Det er også han som tilpasser høreapparat. Audiografer har en meget bred utdanning som innbefatter alt fra fysikk til psykologi og alt det trengs i møtet med alle som de som ønsker å høre bedre.

I de postinger som følger vil jeg ta for meg de forskjellige møtene hos audiografen og hva jeg mener de bør inneholde. Alt basert på min egen erfaring. Det kommer til å være lett å være uenig med meg, men jeg vil etter beste evne prøve å holde meg til hva man strengt tatt bør forvente.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar